Aalborg-selskab vil sætte sig på tronen for fremtidens brændstof: “Det er alt sammen et spørgsmål om timing”

Stifterne bag brændselscellevirksomheden Blue World Technologies har før forsøgt at bryde gennem lydmuren med teknologien. Først for nylig var timingen den rette

_15A1295.jpg
Anders Korsgaard (t.v.) er adm. direktør i Blue World Technologies, en startup, der arbejder med brændselsceller for at ændre den globale transportsektor. Foto: Claus Bjørn Larsen
Bæredygtig
04. maj 2021 KL. 9:38

Når Anders Korsgaard kigger tilbage på de mange års arbejde med grøn energi og teknologi, er ét element afgørende for at bryde igennem.

“Det er alt sammen et spørgsmål om timing,” siger den adm. direktør og medstifter af den nordjyske virksomhed Blue World Technologies, der vil ændre den globale transportsektor med en brændselscelle, der kører på det CO2-neutrale metanol og kan erstatte fossile brændsler.

Vi satser selvfølgelig på at blive den nye store aktør inden for den her branche. Alternativet er at blive opslugt af store virksomheder, men det er ikke vores ambition Anders Korsgaard, adm. direktør og medstifter, Blue World Technologies

“En god idé kan være god på et tidspunkt, men stadig blive ramt af dårlig timing. Timing er rigtig vigtigt for enhver iværksætter. Vi har arbejdet med grøn omstilling i mange år, men der er ingen tvivl om, at der er kommet en helt anden grad af, at der skal ske noget nu,” siger Anders Korsgaard.

Bæredygtig

Tilbage i midten af 90’erne, hvor han efter gymnasiet arbejdede med solenergi i Sydamerika, besluttede han sig for at bruge sit liv på iværksætteri og den grønne omstilling og læste energiteknologi på universitetet i Aalborg. Sammen med en af de andre medstiftere af Blue World, Mads Bang, opbyggede de ved siden af universitetet deres første selskab med brændselscelleteknologi, solgte det i 2014 og startede i 2018 på det nuværende.

“Vi har været drevet af industrialisering og kommercialisering,” siger Anders Korsgaard.

Den nye aktør

I dag er selskabet ved at indrette en fabrik til produktionen af deres teknologi på nabogrunden. Indtil videre er enkelte brændselsceller blevet produceret til testprojekter. Når fabrikken kører i løbet af næste år, er målet 5000 enheder om året. Et antal, der de efterfølgende år skal tidobles for at kunne matche efterspørgslen. Det er celler, der både kan bruges til skibe, tung transport som lastbiler og busser samt til at udskifte forurenende dieselgeneratorer, som i mange dele af verden bruges til strøm.

“Vi satser selvfølgelig på at blive den nye store aktør inden for den her branche. Alternativet er at blive opslugt af store virksomheder, men det er ikke vores ambition.”

Bæredygtig