Debat | Bæredygtighedsjournalist og -rådgiver: Webshopgiganternes greenwashing er dybt problematisk

20191204-170418-L_68Mb.jpg
Det sidste, forbrugerne har brug for, er mere greenwashing og selvetablerede mærkninger. Arkivfoto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Opinion
Eksklusivt for kunder
22. nov 2020 KL.12:30

I sidste uge kunne man i artiklen “Handelsplatform: Det er et lovløst land” i Børsen Bæredygtig læse, hvordan webshopgiganten Boozt selv bestemmer, hvad der er bæredygtigt. Boozt har nemlig, ligesom bl.a. Zalando og Amazon US, indført sin egen bæredygtige mærkningsordning.

Søger man således på T-shirts og toppe inden for kategorien bæredygtig mode, kan Boozt f.eks. anbefale en Kina-rød T-shirt fra Vero Moda med rensdyrprint, som har fået bæredygtighedsmærket, fordi den er fremstillet i 100 pct. økologisk bomuld. Resten af produktets livscyklus er der ikke taget højde for, f.eks. de kemikalier, som er anvendt i indfarvningsprocessen, for ikke at tale om printet.

Er det virkelig nok til at klassificere et produkt som bæredygtigt? På ingen måde. Artiklen skulle i stedet have handlet om, hvordan webshopgiganter forsøger at lukrerer på den stigende efterspørgsel på bæredygtige produkter ved at indføre egne bæredygtige mærkningsordninger.

Global bæredygtig mærkningsordning

Ikke nok med, at disse mærkningsordninger vildleder kunderne. I takt med, at vi forbrugere bliver klogere på bæredygtighed, vil webshopgiganterne underminere deres egen troværdighed og dermed også tage de brands, som de har klassificeret som bæredygtige uden ordentligt belæg, med i faldet.

Det er nemlig indlysende, at et brand som Vero Moda også vil miste troværdighed i denne sammenhæng. Al ære og respekt for, at webshopgiganterne ønsker at være med i front, når det kommer til bæredygtighed. Kampen starter bare ikke her, men derimod hos politikerne, for lovkrav på området er en nødvendighed.

Når man som forbruger ønsker at foretage et bæredygtigt valg, skal man i forvejen være skarp til at navigere. Med mere end 456 miljømærkninger fordelt på 199 lande og 25 industrisektorer (ifølge Ecolabel Index), tror jeg, forbrugerne er forvirrede nok. Det sidste, de har brug for, er mere greenwashing og selvetablerede mærkninger.

Da vi handler online og forbruger globalt, er der snarere behov for at rette blikket mod mulighederne for én global bæredygtig mærkningsordning, der tager højde for hele produktets livscyklus. Politikere, hvem tager bolden?